Lukker munden for grød

18. juni 2018

Alder:
7 mdr.

Lukker munden for grød

Hej Helen

Vores den mindste er nu blevet 7 måneder. Hun er en dejlig pige, som følger tålmodigt med i den travle hverdag, som man nu er nødt til, når man er den tredje i flokken.

For to uger siden begyndte hun at lukke munden for grød. Hun vil ikke have grød om morgenen. Heller ikke om eftermiddagen. Jeg har prøvet havregrød, købe-grød og flerkornsgrød. Munden er lukket!

Derfor introducerede jeg i sidste uge små hapser med bondebrød til frokost og en smule grahamsbolle til eftermiddagsmad. Det er hun helt vild med. Hun tygger og tygger. Og er vild med selv at få lov til at prøve med pincetgreb. Det er svært, men hun øver sig. Vi har også gjort grønsagsmosen grovere, tilsat ris, sovs og kød osv. Vi prøver at følge dine dagsrytmer i din bog om mad, som vi har. Dog i en ældre udgave. Det er meget klart, at hun selv vil, og at der skal være noget at tygge på. Selv om hun elsker grønsagsmosen, så lukker hun også lidt munden her.

Jeg har nok bare brug for at høre, at det er i orden, det vi har gang i. Mine to andre børn værgede sig også for skeen i en periode. Jeg ...

Annonce

... syntes bare, de var ældre - omkring 8 måneder. Vil det være i orden, at hun for en periode fik lidt bolle om morgenen, nu hvor hun ikke lige gider grøden? Lige nu får hun rugbrød med havregrød oven på. Det lyder underligt, men så glider der da lidt havregrød ned.

Hvornår må hun få ost og andre mælkeprodukter som f.eks. tykmælk? Og må hun også godt få pasta i små stykker nu?

Vi har fjernet flasken sen eftermiddag, men jeg har ikke kunnet fjerne flasken om formiddagen endnu. Hun har spist så lidt til morgenmad, at hun har drukket 180 ml. inden den første lur. Er det ok, vi venter lidt med at fjerne den? Eller kan hun allerede nu, begynde at få lidt bolle om formiddagen også? Kan maven være med til alt det brød?

Om natten får hun to flasker. Den første omkring kl. 23 og den næste først omkring kl. 6.00. Jeg er i tvivl om, jeg skal give hende flaske her, da hun ikke sover videre herefter. Vi står ofte op og begynder dagen. Hun får morgenmad omkring kl. 7.00. Skal jeg give hende flaske fra morgenen af eller springe over?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Mor til tre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien