Brev:
Lukker munden for grød
18. juni 2018
Alder:
7 mdr.
Lukker munden for grød
Hej Helen
Vores den mindste er nu blevet 7 måneder. Hun er en dejlig pige, som følger tålmodigt med i den travle hverdag, som man nu er nødt til, når man er den tredje i flokken.
For to uger siden begyndte hun at lukke munden for grød. Hun vil ikke have grød om morgenen. Heller ikke om eftermiddagen. Jeg har prøvet havregrød, købe-grød og flerkornsgrød. Munden er lukket!
Derfor introducerede jeg i sidste uge små hapser med bondebrød til frokost og en smule grahamsbolle til eftermiddagsmad. Det er hun helt vild med. Hun tygger og tygger. Og er vild med selv at få lov til at prøve med pincetgreb. Det er svært, men hun øver sig. Vi har også gjort grønsagsmosen grovere, tilsat ris, sovs og kød osv. Vi prøver at følge dine dagsrytmer i din bog om mad, som vi har. Dog i en ældre udgave. Det er meget klart, at hun selv vil, og at der skal være noget at tygge på. Selv om hun elsker grønsagsmosen, så lukker hun også lidt munden her.
Jeg har nok bare brug for at høre, at det er i orden, det vi har gang i. Mine to andre børn værgede sig også for skeen i en periode. Jeg syntes bare, de var ældre - omkring 8 måneder. Vil det være i orden, at hun for en periode fik lidt bolle om morgenen, nu hvor hun ikke lige gider grøden? Lige nu får hun rugbrød med havregrød oven på. Det lyder underligt, men så glider der da lidt havregrød ned.
Hvornår må hun få ost og andre mælkeprodukter som f.eks. tykmælk? Og må hun også godt få pasta i små stykker nu?
Vi har fjernet flasken sen eftermiddag, men jeg har ikke kunnet fjerne flasken om formiddagen endnu. Hun har spist så lidt til morgenmad, at hun har drukket 180 ml. inden den første lur. Er det ok, vi venter lidt med at fjerne den? Eller kan hun allerede nu, begynde at få lidt bolle om formiddagen også? Kan maven være med til alt det brød?
Om natten får hun to flasker. Den første omkring kl. 23 og den næste først omkring kl. 6.00. Jeg er i tvivl om, jeg skal give hende flaske her, da hun ikke sover videre herefter. Vi står ofte op og begynder dagen. Hun får morgenmad omkring kl. 7.00. Skal jeg give hende flaske fra morgenen af eller springe over?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Mor til tre